Maatschappij én beurs polariseren in hoog tempo


De vorming van tegenstellingen, van uitersten, van tegengestelde polen. Dat geeft woordenboek Van Dale als betekenis van polarisatie. Een fenomeen dat we steeds meer zien om ons heen: de maatschappij, de economie en de politiek polariseren. In aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen waren het rode en blauwe staten die in de VS de twee uitersten aangaven. Of je was overtuigd Republikein en pro-Trump, óf Democraat en pro-Biden.

Dit werd onlangs nog eens onderstreept met de mars naar en de bestorming van het Capitool. Diepe verdeeldheid zonder tussenweg. Compromissen sluiten wordt lastiger, tegenstellingen worden groter. Die toenemende politieke tegenstellingen zien we ook in andere landen, de Verenigde Staten zijn helaas geen uitzondering. 

De huidige coronacrisis werkt eveneens polariserend, bijvoorbeeld op de economie. Sommige bedrijfstakken worden flink geraakt door het virus en de gevolgen daarvan. Zo krijgen de horeca, de reiswereld en de evenementenbranche (inclusief hun toeleveranciers) harde klappen. Aan de andere kant zijn er sectoren die juist profiteren. Zoom en Teams zijn begrippen geworden, farmaceuten zijn druk doende met vaccins, pakketdiensten rijden af en aan en bouwmarkten hadden in 2020 een recordjaar.

Beursklimaat steeds extremer


Deze tweedeling in de economie zien we ook terug op de aandelenbeurs. Met name technologie-aandelen laten spectaculaire rendementen zien. Ook bedrijven die actief zijn in de gezondheidszorg of bepaalde consumentengoederen doen uitstekende zaken. Aan de andere kant moest je je geld juist niet steken in energiebedrijven, banken of vastgoed.

Deze sectoren hebben een belabberd beursjaar achter de rug. De tegenstelling tussen zogenaamde ‘groeiaandelen’ (de eerste categorie) en ‘value’- of waarde-aandelen (de tweede categorie) was nog nooit zo groot. Het verschil tussen de best en slechtst renderende sector in 2020 was in Europa 51 procent en in de Verenigde Staten zelfs 84 procent. Het grote verschil in waardering tussen beide kampen houdt gelijke tred met het extreme verschil in rendement.

Polarisatie leidt tot twee kampen. Het is dan altijd lekker om in het kamp van de winnaars te zitten:   rendementen zijn goed, het sentiment is positief, iedereen is blij en de bomen groeien tot in de hemel. Maar is dat wel zo? Heeft niet alles z’n prijs? Verschillen in waardering kunnen ook té groot worden. Niet alle bedrijven zullen oneindig hard groeien.

De geschiedenis leert dat jezelf blindstaren in één bepaalde richting een weinig succesvolle beleggingsstrategie is. Natuurlijk heeft iedere belegger (bewust of onbewust) een eigen stijl. Daaraan  vasthouden is prima, aan te raden zelfs. En de groei-beleggers hadden duidelijk de wind in de rug de laatste jaren. Jaar op jaar behalen zij superieure resultaten. Zit je in dat kamp, gooi dan nu vooral niet je hele filosofie overboord.

Wisseling van de wacht?


Maar laat je niet in de luren leggen door een polariserende beurs. Blijf oog houden voor het andere kamp. Polarisatie kan zich tegen je keren. Net als in de maatschappij kunnen de tegenstellingen ook te groot worden. Dat roept weerstand op. Na het eerste nieuws van een mogelijk vaccin zagen we bijvoorbeeld enkele dagen met uitzonderlijke koerssprongen van value-aandelen. Misschien nog te vroeg om van een trend te spreken, maar voorzichtig winst nemen op een aantal van de winnaars en onderdak zoeken bij enkele van de achterblijvers zou zo maar eens een goede strategie kunnen zijn in de komende maanden. Daarmee laat je als belegger polarisatie in je voordeel werken.

Paul van Hastenberg is partner bij Clavis, waar hij verantwoordelijk is voor vermogensbeheer. Clavis is een snel groeiend bedrijf op gebied van vermogensbeheer, vermogensstructurering en directievoering.