Groene consumptie: Megatrend van USD 1 biljoen bepalend voor consumentengedrag

Terug

'Groene consumptie' is een term die voor veel mensen veel verschillende dingen betekent. Laten we bij deze trend eens kijken naar het aspect voeding, in het bijzonder naar voedingsingrediënten en hoe voedsel wordt verbouwd. De meeste consumenten leggen bij groene consumptie gelijk een verband met 'natuurlijk', zoals voedsel dat biologisch geteeld wordt en vrij is van chemicaliën, kunstmatige ingrediënten en genetisch gemodificeerde organismen (GGO's).

Volgens een onderzoek door Nielsen1 wil 58% van de consumenten wereldwijd meer producten op natuurlijke basis. Daarnaast heeft een onderzoek van Euromonitor2 uitgewezen dat 30% van de consumenten "zorgvuldig de voedingsetiketten op de verpakking van eten en drinken leest". De afgelopen tien jaar is de categorie 'gezond' voedsel in omvang bijna verdubbeld (zie grafiek 1), en deze zal naar verwachting binnen enkele jaren versneld verder groeien naar USD 1 biljoen.

Om dit artikel te lezen heeft u een abonnement op Investment Officer nodig. Heeft u nog geen abonnement, klik op "Abonneren" voor de verschillende abonnementsregelingen.