Belegger krijgt meer inzicht in zijn kosten


Banken en vermogensbeheerders zullen beleggers vanaf 1 januari meer inzicht geven in de kosten van beleggen. Met de zogenoemde vergelijkende kostenmaatstaf (vkm) krijgt de belegger in één oogopslag te zien op welke kosten hij het komende jaar moet rekenen.
Telraam

Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) deze maand besloten.

Weer een stap voorwaarts naar eerlijke informatie ten behoeve van de 'kwetsbare' onwetende klant. Kwetsbaar tussen aanhalingstekens omdat heel veel mensen voor financiële zaken ook weinig belangstelling hebben en om die reden juist hunkeren naar iemand of een instituut die ze voluit kunnen vertrouwen. Met elke stap voorwaarts ben ik blij, maar het ontbreken van het onderdeel transactiekosten in de vergelijkende kostenmaatstaf (vkm) is een ernstige tekortkoming. Juist in het jaar 2014, waarin menige vermogensbeheerder het brokermodel - dat is het opnemen van een fors deel advieskosten in de transactiekosten - is gaan aanhangen, is de noodzaak van een allesomvattende kosten opgave van groot belang. Geweldig dat de toezichthouders ESMA, AFM en sommige politieke partijen, concrete plannen hebben ontvouwd waarbij alle kosten in een nader te bepalen model moeten worden opgenomen. De financiële sector blijft maar een achterhoede gevecht leveren en voeren stelselmatig een vertragingstactiek uit om verstandige afspraken en regels zoveel mogelijk op de lange baan te schuiven. Wat de ware drijfveren van de financiële sector zijn, is inmiddels zonneklaar. De klant was, is en blijft de sluitpost van hun verdienmodel. Een prominent Kamerlid van een van de regeringspartijen waarmee ik zeer onlangs een gesprek over deze problematiek heb gehad zei: "Het is inherent aan de sector om geld belangrijk te vinden. Als wij telkens weer wetgeving moeten maken om kwalijke praktijken in te dammen dan kunnen wij wel aan de gang blijven. Nee, uiteindelijk zal het uit de sector zelf moeten komen om integer te willen handelen en maatschappelijk verantwoorde diensten aan te bieden." Ik ben bang dat hij wel voor een deel gelijk heeft, maar weiger mij tegelijk hierbij neer te leggen. Ik zal mij daarom - zolang mij dit gegeven is - blijven inzetten voor een eerlijke, transparante en vertrouwen verdienende financiële dienstverlening in Nederland. U mag gerust weten dat ik diverse malen de hoop dreigde te verliezen. Heeft het nog wel zin om te strijden voor een betere financiële wereld? Ik heb zeer onlangs een boekpresentatie van professor Arnold Heertje bijgewoond. Hij vertelde over de val van de Berlijnse Muur en dat niemand, maar dan ook niemand, die op dat moment verwacht had. Onderhuids waren er echter processen aan de gang die uiteindelijk resulteerden in een spontane omverwerping van de Oost-Duitse Staat en de val van de Berlijnse Muur. Mijn hoop op een betere toekomst is mede hierdoor weer terug. Banken, verzekeraars, accountants, fiscalisten, vermogensbeheerders en andere financiële dienstverleners die primair gefocused zijn op het eigen verdienmodel zullen vroeg of laat de maatschappelijke rekening gepresenteerd gaan krijgen. Eerst twijfelde ik daaraan, maar nu weet ik het 100% zeker. Peter van der Slikke, auteur van het boek Ontmaskerd, hoe de financiële wereld écht werkt
petervanderslik...