FN Kennisexpert: Inhaalrace in fondsenland


De uitdaging waarvoor ETF-aanbieders de gevestigde orde van fondshuizen stellen, zet deze actieve asset managers aan tot een inhaalrace. Deze voltrekt zich op meerdere niveau's, maar marketingafdelingen zijn daarin essentieel.
Vincent Hooplot, Michiel Breeschoten

Het niveau van volwassenheid van de marketingafdelingen loopt echter zeer uiteen. FN Kennisexperts Vincent Hooplot en Michiel Breeschoten geven in deze bijdrage handvatten voor wat marketing wel en niet succesvol maakt en hoe haar bijdrage aan de business is te verbeteren.

'Meer dan 200 sales- en marketingmensen van asset managers hebben we het afgelopen half jaar gesproken in het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Afdronk van die gesprekken is dat er ‘new kids on the block’ zijn: marketingmensen bij relatief jonge ETF-aanbieders, die met beperkte middelen zeer goede content uit hun organisatie weten te halen en dat vervolgens efficiënt, via digitale kanalen en PR uitdragen en daarmee veel exposure weten te genereren.