Het roer om: Schroders-manager wordt BBQ-verkoper


In 2008 werd hij weggesaneerd als landenmanager bij Schroders tijdens een grote reorganisatie. Een uitstapje naar family office Wilton en een Zwitserse hedgefondsconsultant daargelaten, betekende het zijn vertrek uit de sector. Nu brengt Hans Goossens barbecues aan de man, en herkennen zijn kinderen hun vader niet meer.
Hans Goossens

‘’Je bent compleet anders dan de vader van tien jaar geleden’, zeiden mijn kinderen en bonus-kinderen laatst tegen me. Ze vinden me relaxt, nu. Waar ik vroeger dagelijks strak in het pak liep en een hekel had aan vieze handen, heb ik de afgelopen jaren in mijn oude kloffie rondgereden in een Mercedes Sprinter. Mijn handen waren twee jaar zwart. 

Ze hadden me geen groter compliment kunnen geven. 

Achteraf ben ik blij dat ik er tijdens de crisis uitgezet ben bij Schroders. Ik besefte steeds meer dat de financiële wereld niet mijn wereld was. Iedereen dacht destijds de wijsheid in pacht te hebben. Product na product kwam op de markt, allemaal om de klant maar zoveel mogelijk te enthousiasmeren. Terwijl een goede vermogensbeheerder in de bottomline een risicomanager is, ervoor zorgt dat zijn klant niet in zeven sloten tegelijk loopt. Maar ja, dat is niet zo sexy natuurlijk.  

Vreemde eend

Eigenlijk was ik altijd al een vreemde eend in de bijt in de financiële sector. Ik belegde zelf niet, was meer een ondernemer dan een belegger. Beleggen was “toevallig” het product dat ik als business developer verkocht.

Eenmaal weg bij Schroders, laste ik een pauze in. Ik deed alleen maar leuke dingen. Maar na anderhalf jaar ging het toch kriebelen, ik wilde wel wát doen. Nadat ik kort voor een Zwitserse hedgefondsconsultant werkte, kwam ik samen met een coach tot het inzicht dat ik een eigen bedrijf moest beginnen. Ik besloot een import op te zetten in “gekke” producten. Ik had bijvoorbeeld handgemaakte ski’s uit Zwitserland in mijn assortiment, maar ook andere goodies. 

Het werd een geldverslindend verhaal. Het oude geld van Nederland blijkt geen cent uit te geven aan dit soort dingen. 

Feuerring

Toch leverde dat eigen bedrijf me wel wat op. Een van mijn Zwitserse leveranciers had me namelijk de ‘Feuerring’ getipt, een soort kookplaat waar mensen omheen kunnen zitten. Ik ontdekte heel veel interesse in dat product, en besloot helemaal voor de Feuerring te gaan, en de andere “gekke producten” los te laten. 

Omdat particulieren dat oorspronkelijke product te duur vonden en horeca-mensen het te laag aan de grond vonden, heb ik de Feuerring doorontwikkeld tot de OFYR, een grote cirkelvormige kookplaat op sta-hoogte met houtvuur in het midden waar je omheen kunt staan met je familie en vrienden. Particulieren kunnen hem in de tuin zetten, maar hij is ook zeer geschikt voor de horeca.

Tomorrowland 

Vijf jaar lang heb ik samen met mijn partners en collega’s dag en nacht gewerkt, en nu is het een onvoorstelbaar succes. De OFYR staat alleen al in Nederland op meer dan duizend horeca-locaties als hotels, restaurants, strandtenten, evenementen en golfclubs. Zowel vorig jaar als dit jaar stonden we zelfs op Tomorrowland te dansen, omdat een van de restaurants daar, festivalmaaltijden bereidde op de OFYR.

Daarnaast is hij in meer dan tachtig andere landen te vinden, we hebben importeurs in 35 landen, die hem distribueren via dealers. Vorig jaar hebben we 10 miljoen euro omzet gedraaid en voor dit jaar verwachten we dat dat bedrag met 50 procent groeit. Daarbij heeft private equity investeerder Mentha Capital vorig jaar een belang in het bedrijf genomen.

Dit is een jongensdroom, ik heb altijd al iets willen creëren. Ik ben een ontzettend blij en verguld mens. Het is toch bijzonder dat je “op je ouwe dag” een carrière in een totaal andere sector maakt. Dat het een succes is geworden, is vanzelfsprekend mede dankzij de grote hulp van mijn zakenpartners en collega’s. 

Of ik altijd al een product als dit wilde ontwikkelen? Totaal niet. Van alle producten die ik in mijn bedrijfje had, vond ik de Feuerring het minst leuk. Die handgemaakte ski’s uit Zwitserland vond ik veel spannender. Bovendien ben ik geen kok én geen barbecuer. Maar wat ik wel heb, is een zakelijke neus, en toen ik veel vraag zag naar deze manier van buiten koken ben ik er vol voor gegaan. 

Bekakte gek

Vooral de horeca-wereld is een totáál andere dan de financiële. Horeca-mensen hebben écht veel passie. Dan vinden ze het grappig dat een of andere “bekakte gek” uit de financiële wereld de keuken binnenwandelt met een nieuw product. Ik krijg veel positieve energie als ik restaurants of beurzen bezoek.

De beleggingssector volg ik vanaf de zijlijn. In het weekend lees ik nog steeds Het Financieele Dagblad, en mijn zoon doet Corporate Finance werk bij Deutsche Bank, dus ik krijg nog wel wat mee. Maar behalve in OFYR, beleg ik nog steeds niet. Het heeft me eigenlijk nooit genoeg geboeid. 

Wel heb ik veel geleerd van de financiële sector. Het is een interessant mechanisme, waarin je veel ziet veranderen, ook met de marges die al tijden onder druk staan. Ik heb veel zien verbeteren de afgelopen jaren. Er is meer focus op die risicobeheersing waar ik het eerder over had, minder op producten.

Wat de financiële wereld nog wel kan leren, is ruimdenkender zijn. Dankzij mijn carrièremove heb ik geleerd om met veel meer verschillende mensen om te gaan. Ik ben universeler geworden, denk minder in hokjes. De financiële wereld is eigenlijk een erg in zichzelf gekeerde wereld.'

 
Dit interview is onderdeel van de zomerserie van Fondsnieuws, waarbij mensen die eerder werkzaam waren in de financiële sector, het roer resoluut hebben omgegooid. Waarom vertrokken ze, hoe beviel de overstap en hoe kijken ze met hun “nieuwe bril” naar de beleggingsindustrie?
 
Lees ook: