Peiling: Provisieverbod verandert werk adviseurs


Het provisieverbod heeft het werk van beleggingsadviseurs veranderd. Dat komt doordat het een omslag in het denken van de klant verlangt dat hij nu direct voor beleggingsadvies moet betalen.

Hierdoor blijven adviseur en klant in hun gesprekken soms lang bij het kostenaspect hangen.

Dat blijkt uit een peiling die Fondsnieuws onder adviseurs heeft gehouden via een oproep op haar website en onder de subgroep beleggingsadviseurs van de LinkedIn-groep Dutch Investment Management Professionals (Dimp).

Over het algemeen zeggen adviseurs echter dat klanten begripvol hebben gereageerd op de mededeling dat zij voortaan direct voor beleggingsadvies moeten betalen.

Het feit dat 40% van de ondervraagden stelt. dat de klant nog steeds niet centraal staat omdat er andere prikkels binnen de organisaties zijn, zegt genoeg. De financiële wereld werkt nog steeds met het verkoopmodel. De klant komt niet op de eerste plaats. Er wordt nog steeds te veel productgericht gehandeld; hoe spijtig de goede bedoelingen ook. Het provisieverbod was helaas nodig, maar heeft nog geen transparantie gebracht. Integendeel, de klant ziet door de bomen het bos niet meer. Wij zien in de praktijk dat banken en sommige vermogensbeheerders er alles aan doen om het provisieverbod, binnen de mazen van de wet, te ontduiken. Huisfondsen, special mandates, hoge all in fees, bewaarloon van 1% (!), aanbrengkortingen, welkomstbonussen etc. etc. Het creatief boekhouden is massaal toegeslagen. Misschien eens goed om een onderzoek te doen hoe de klant erover denkt? Hoe ervaren zij de rekeningen die ze nu krijgen, het productaanbod, de samenstelling van de portefeuille, zijn ze tevreden over het rendement, de toegevoegde waarde van de adviseur, staat de rekening in verhouding tot de geleverde diensten, hoe ziet de klant de toekomst van het vermogensadvies en vermogensbeheer in Nederland etc. etc.
patrickbontje@t...