Sectoranalyse: De tech-revolutie eet de wereld op


Cijfers over het tweede kwartaal laten zien hoe technologiebedrijven de wereld domineren. Nergens is de groei van de kapitaalinvesteringen zo hoog als in deze sector. Het is een dominantie die gepaard gaat met een wereldwijde creatieve destructie.
op de vlucht voor pac-man

Het etiket van 'creatieve destructie' gaf de fameuze managementgoeroe Joseph Schumpeter ooit aan het proces van innovatieve sectoren en bedrijven die verstofte industrieën uit het hart van de economie drukken. Dat proces is wederom gaande en vindt nu sneller en angstwekkender plaats dan ooit tevoren.

De 'vierde industriële revolutie', dat het thema is van het Fondsevent op 26 september, zal een fundamentele impact hebben op onze wijze van leven, van (samen)werken en van communicatie.

Aan de basis van deze 'perfect storm' staan technologiebedrijven - Amerikaanse wel te verstaan - die een steeds grotere schaduw werpen over de S&P 500 en over de rest van het wereldwijde bedrijfsleven. Zo is Apple het grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld en slokken Facebook en Google al meer dan 70 procent van de wereldwijde (ex-China) online-advertenties op.

'Software eet de wereld op'

Bij Facebook staan weliswaar de advertentie-opbrengsten per gebruiker wat onder druk, maar daar staat tegenover dat nog iedere maand het aantal gebruikers wereldwijd toeneemt. Het zijn er nu al meer dan 1,7 miljard. Voor Google geldt hetzelfde. Verhoudingsgewijs lagere advertentie-inkomsten per gebruiker doen nauwelijks ter zake als men op weg is de absolute winnaar van deze revolutie te worden.