Dit artikel wordt u aangeboden door Van Lanschot Kempen Investment Management.

Kempen: ‘Straks zijn we bekend om de Dutch Premium’

Kopstukken van Nederlandse ondernemingen, asset managers en asset owners gingen bij Kempen om de tafel over een van de meest actuele dossiers van dit moment: langetermijn waardecreatie. Organisatoren Lars Kurznack, KMPG en Lars Dijkstra, Kempen, praten met Anja Corbijn van SHIFTTO.org over bijdragen, aan een betere wereld bijvoorbeeld.

Welke vragen verwacht KPMG uit het bedrijfsleven als het gaat om langetermijn waardecreatie?

Kurznack: ‘De grootste uitdaging is: Hoe bouw je een werkbare langetermijnstrategie die zowel op de lange als korte termijn rendeert? Hoe te balanceren tussen korte en langetermijn-focus en financiële prestaties is waar het om draait. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met kortetermijn-aandeelhoudersverwachtingen versus de belangen van klanten en maatschappij die een langere horizon hebben? Of kan je als onderneming nu al gaan inspelen op disruptieve trends, zonder dat het ten koste gaat van de korte termijn financiële resultaten? Om zo’n strategie te bouwen heb je, onder andere, metrics nodig die aantonen dat het werkt.’

 Dijkstra: ‘Wat we hier nodig hebben, van beide kanten, is niets minder dan een transformatie. Van het bestaande paradigma naar een nieuw paradigma. In de eerste fase heb je de pioniers. Die zoeken elkaar op en ik heb het gevoel dat dat is waar we nu zijn. Het onderwerp staat op de agenda bij conferenties, het World Economic Forum, Eumedion, FCLTGlobal groeit. Op een gegeven moment moeten die ‘vlekken’ samenkomen. Maar het is weerbarstige materie en lastig vorm te geven blijkbaar. Simpeler gezegd: er is moed voor nodig. Dat geldt voor bedrijven, maar net zo goed aan onze kant, die van asset management. Het makkelijkste is meedoen met de massa en je focussen op de komende drie jaar. Maar wil je die shift maken naar een ander paradigma, dan moet je tegen de stroom in.’

Kurznack: ‘De opdracht die er ligt, is aantonen dat een langetermijnstrategie de beste kortetermijnstrategie is. Op het moment dat iets te ver in de toekomst plaatsvindt - zoals duurzaamheid - is het voor ondernemingen makkelijker om het vooruit te schuiven. De hele discussie rondom de impact van technologie op samenlevingen, toenemende geopolitieke risico’s,toenemende ongelijkheid etc. levert ook frictie op Dit alles dwingt ons om anders te gaan nadenken over hoe we ondernemingen runnen.

Een andere factor is aandeelhoudersactivisme. Lees het vervolg in de Kempen Insight Outlook editie.