Kempen: De voor- en nadelen van private equity


Private equity is in de jaren ’80 en ’90 groot geworden en is inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde beleggingscategorie.

Het imago van private equity wordt sterk bepaald door spraakmakende casussen in de pers. Bijvoorbeeld rond de teloorgang van warenhuisketen V&D en de beursintroducties van ondernemingen als Snap en Twitter. Toch opereert een groot deel van de private-equitymarket onder de radar. Zo is een van de grootste venture-capitalexits van 2015 relatief onopgemerkt gebleven. Het betrof de verkoop van het Nederlandse Dezima Pharma aan het Amerikaanse Amgen, voor een totale overnamesom oplopend tot circa US$ 1,3 miljard. Dit was een groot succes voor de Nederlandse venture capitalists die dit bedrijf enkelen jaar eerder hadden opgezet.

Deze voorbeelden maken meteen duidelijk dat private equity een breed begrip is. In de praktijk worden zowel investeringen in piepjonge start-ups, als groei-investeringen in expanderende bedrijven en ‘public-to-private’ transacties (waarbij bedrijven van de beurs worden gehaald) onder deze beleggingscategorie geschaard. Daarnaast zijn er nog vele andere type beleggingen mogelijk binnen private equity.

Meer weten over de karakteristieken, de voor- en nadelen en de Europese markt? Lees het Kempen Private Equity whitepaper via deze link (scroll naar beneden om het whitepaper te lezen).