Kempen: Reisblog Japan: Kempen Global Small-cap Fund


Elf uur vliegen, achttien afspraken in een week tijd bij dertig graden in het regenseizoen. Fondsbeheerder Maarten Vankan is net terug uit Japan als we hem spreken en onverminderd enthousiast over de bedrijven die hij heeft bezocht.

Heb je alleen bedrijven bezocht die het fonds in portefeuille heeft?

‘Nee, de helft waren prospects en de andere helft hebben we in portefeuille. In een tweetal bedrijven hebben we, door nieuwe en verbeterde inzichten, onze belangen vergroot. Tegelijkertijd hebben we afscheid genomen van een paar holdings in onze portefeuille: ons koersdoel was bereikt en de afspraken gaven geen aanleiding om onze visie naar boven bij te stellen. En we zijn twee nieuwe investeringen aangegaan.’

 

Waar ben je enthousiast over?

‘Eigenlijk over veel van de bedrijven. Het interessante is dat we met het Global Small-cap Fund - zoals de naam al zegt - alleen beleggen in small-caps, maar dat die bedrijven stuk voor stuk een grote speler zijn in hun eigen niche. Dat is ook een belangrijk selectiecriterium in ons investeringsproces.

Ik ben bij Fujitec geweest, een fabrikant van liften en roltrappen, daar zijn we heel positief over. Van alle nieuwe liften die nu wereldwijd geïnstalleerd worden, wordt 60% in China geplaatst. Azië is dus een focuspunt en een grote markt en juist hier heeft Fujitec een goede positie. Naast het feit dat onze inhoudelijke analyse werd bevestigd trof ik een erg gefocust bedrijf aan met een sterk management. Fujitec heeft momenteel een beurswaarde van meer dan 1 miljard euro. Opvallend is dat er geen enkele sell side analyst in Japan research schrijft over dit bedrijf.

Een ander voorbeeld is Koito, wat koplampen ontwerpt en fabriceert en wereldwijd de grootste speler is op dit gebied met 21% marktaandeel. Hoe de auto-industrie ook verandert de komende tijd, koplampen blijven nodig. Bovendien kiezen steeds meer consumenten voor LED, dat heeft als bijkomend voordeel voor Koito dat die lampen vier keer zo duur zijn: daar profiteert het bedrijf van.

 

Hoe ging het logistiek?

‘Een gespecialiseerde tolk is onmisbaar bij dit soort gesprekken. En we hebben gebruikgemaakt van een lokale bank. Zonder hun diensten was deze reis onmogelijk geweest, ze hebben alles tot in de puntjes georganiseerd. Ik vind Japan overigens een prettig land. Mensen zijn vriendelijk en eerlijk. Je merkt dat ze je niet teleur willen stellen. Verder is alles goed geregeld, het is er schoon en veilig en de Shinkansen (lokale hoge snelheidstreinen) maakt het reizen efficiënt. Voor ons Nederlanders vallen de hiërarchie en de lokale gewoontes op. Aan het begin van de afspraak wissel je volgens een heel ritueel visitekaartjes uit. Vaak spreekt de meest seniore persoon en de rest bijna niet. En bij het afscheid wordt er gebogen tot de liftdeuren sluiten.’

Wat is nu de meerwaarde van een persoonlijk bezoek?

‘Ten eerste is de informatievoorziening in het Engels zeer karig in Japan. We moedigen bedrijven aan om de informatievoorziening in het Engels gelijkwaardig te maken aan die in hun eigen taal. Nog belangrijker is het vertrouwen opbouwen. Dat je de moeite neemt om bedrijven te bezoeken wordt zeer op prijs gesteld. Ik kreeg regelmatig de vraag: “How did you find us?”. Op de hoofdkantoren van die bedrijven komt soms maar eens per jaar een belegger van buiten Japan. Na zo’n bezoek staat de deur ineens open.’

 

Maarten Vankan

Senior portfolio manager Global Small-Caps (GSC)

 

Dit artikel maakt deel uit van de Quarterly van het Global Small-cap Fund. Voor de hele publicatie, klik hier. http://www.kempen.nl/quarterly/