Schroders: Stranger Things of Mickey: hoe media's omgaan met disruptie


Stranger Things of Mickey Mouse: hoe traditionele mediabedrijven omgaan met disruptie?

Stranger Things of Mickey Mouse: hoe traditionele mediabedrijven omgaan met disruptie?

 

Iedereen focust op nieuwkomers zoals Netflix en Amazon Prime Video, maar men mag de capaciteit van de gevestigde orde zoals Walt Disney om zich aan te passen en te gedijen niet onderschatten.

Zoals we eerder deze maand al bespraken, is disruptie overal (zie Five things every investor needs to know about disruption). Traditionele bedrijven staan voor de keuze: of ze kunnen de verandering negeren, of ze kunnen zich aanpassen aan de nieuwe situatie.

Door de schijnbaar niet te stoppen opkomst van streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime Video, zoeken de gevestigde namen in de media- en telecommunicatiesector zoals AT&T, Comcast en Walt Disney naar antwoorden om deze bedreiging het hoofd te bieden.

Streamingdiensten (ook wel ‘over the top’ of OTT-media genoemd) laten de traditionele distributiekanalen links liggen om hun programma’s goedkoop aan te bieden via internet in ruil voor goedkope maandabonnementen. Hun eigenaars investeren ook zwaar in nieuwe programma’s.

Oude sectoren in gevaar

Dit is bikkelharde concurrentie voor de traditionele media- en telecombedrijven. Zij krijgen op die manier af te rekenen met disruptie, net als andere oude sectoren zoals tabak (zie Up in smoke: tobacco firms feel burn of disruption).

De onderstaande grafiek toont enkele initiatieven van het management van Walt Disney om zich aan te passen - en hoe de beurs hierop gereageerd heeft. Het meest recente daarvan is Disney+, een nieuwe OTT-dienst die normaal in november van start gaat in de VS, en kort daarna in West-Europa. Disney+ vormt een aanvulling op de twee bestaande OTT-diensten van de groep, de Hulu joint venture en ESPN+.

Omgaan met disruptie

Bron: Thomson DataStream, per 10 juli 2019. Aandelen worden uitsluitend vermeld ter illustratie; dit mag niet worden beschouwd als koop- of verkoopadvies.

Door het succes van de streamingdiensten van de technologiebedrijven kunnen de traditionele media- en telecombedrijven niet bij de pakken blijven zitten. Zo zijn er heel wat fusies en overnames geweest.

Amerikaanse telecomreus AT&T kocht mediagroep Time Warner, terwijl Walt Disney het haalde in de strijd om 21st Century Fox, waaronder het belang van Fox in Hulu, waarvan Disney nu de meerderheidsaandeelhouder is. Comcast nam het belang van Fox in Sky over en verwerft zo de volledige controle over de Europese mediagroep, nadat het meer bood dan Fox voor de beursgenoteerde aandelen.

Hulu en ESPN+ hebben samen ongeveer 30 miljoen betalende klanten. Walt Disney verklaarde op een beleggersdag in april dat Disney+ naar verwachting 60-90 miljoen betalende klanten zal hebben tegen het einde van het boekjaar 2024, het moment waarop het management verwacht dat de dienst ook winstgevend wordt.

Deze prognose berust op ambitieuze plannen voor wereldwijde groei. De groep verwacht dat ongeveer een derde van de abonnementen op Disney + afkomstig zal zijn uit de VS, en twee derde uit het buitenland.

Nieuwe OTT-diensten in aantocht

Nog voor de grote aankondiging van Disney+, kondigde NBCUniversal (eigendom van Comcast) plannen aan voor een door reclame ondersteunde OTT-dienst vanaf “begin 2020” voor Comcast Cable-abonnees in de VS en Sky-abonnees in West-Europa. Sky-abonnees in sommige landen hebben wellicht al gemerkt dat het Universal-kanaal in een nieuw jasje gestoken is als voorbereiding op de lancering van de on-demand OTT-dienst.

Intussen verklaarde het vernieuwde WarnerMedia begin juli dat het een uitgebreidere OTT-formule zal lanceren, HBO Max, in de lente van 2020.

Neftlix heeft veel succes met eigen programma’s zoals Stranger Things. Maar HBO Max zal de exclusieve streamingrechten hebben voor Friends, momenteel een van de meest bekeken programma’s op Netflix, net als The Office, dat vanaf 2021 terugkeert naar NBCUniversal.

De markt reageerde positief op de strategieën van de gevestigde orde, en in het geval van Disney klom de beurskoers hoger.

Het ziet ernaar uit dat de traditionele telecom- en mediabedrijven tegen halverwege volgend jaar concurrerende streamingdiensten zullen gelanceerd hebben in de VS en West-Europa. In elk geval geeft hun bereidheid om disruptie het hoofd te bieden stof tot nadenken voor wie de winnaars van de verliezers probeert te onderscheiden van de disruptieve dreiging van OTT-media.

Nog een lange weg te gaan

Achteraf gezien denk ik dat het management van Disney wellicht moet toegeven dat het de dreiging van Netflix onderschat heeft. Maar het bleef niet bij de pakken zitten.

Met de lancering van Disney+ beschikt de groep voortaan over drie OTT-diensten, gericht op kinderen, sportliefhebbers en het bredere ontspanningssegment voor volwassenen.

Volgens ons zal Disney waarschijnlijk al zijn programma’s van Netflix halen, hoewel deze beslissing geld zal kosten, aangezien het bedrijf hiervoor heel wat licentie-inkomsten zal mislopen. Het zou echter een ingrijpende verandering betekenen voor Netflix.

Men mag ook niet vergeten dat Disney veel geld verdient met zijn andere activiteiten, onder meer attractieparken en resorts en productiestudio’s, die het goed gedaan hebben in de voorbije kwartalen. Dat laatste segment profiteerde van de opeenvolging van succesvolle blockbusters zoals Avengers: EndgameCaptain Marvel en Aladdin. Netflix daarentegen jaagt het geld erdoor en spendeert meer dan 10 miljard dollar per jaar aan nieuwe content.

 

Belangrijke informatie: De meningen en standpunten in dit document zijn die van Alex Tedder, Head & CIO of Global and US Equities​​, en zij vertegenwoordigen niet noodzakelijk de meningen die worden uitgedrukt of weerspiegeld in andere berichten, strategieën of fondsen van Schroders. Dit document is uitsluitend bedoeld ter informatie. Het materiaal is niet bedoeld als aanbod of uitnodiging om een financieel instrument of effect te kopen of te verkopen of een bepaalde beleggingsstrategie te volgen. De verstrekte informatie vormt geen beleggingsadvies, beleggingsaanbeveling of beleggingsonderzoek en is niet afgestemd op de specifieke omstandigheden van enige ontvanger. Het materiaal is niet bedoeld als financieel, juridisch of fiscaal advies en mag niet worden gebruikt als basis hiervoor. De vermelde informatie wordt geacht betrouwbaar te zijn, maar de juistheid of volledigheid wordt door Schroders niet gegarandeerd. Schroders is niet aansprakelijk voor onjuistheden in feiten of meningen. De opvattingen en informatie in dit document mogen niet worden gebruikt als basis voor individuele beleggingsbeslissingen en/of strategische beslissingen. In het verleden behaalde resultaten zijn geen betrouwbare leidraad voor de toekomstige resultaten. De koersen van aandelen en de daaruit gegenereerde inkomsten kunnen zowel dalen als stijgen, en het is mogelijk dat beleggers het oorspronkelijk geïnvesteerde bedrag niet terugkrijgen. Schroders is een data controller met betrekking tot uw persoonsgegevens. In ons Privacybeleid, dat u kunt raadplegen op www.schroders.com/en/privacy-policy, vindt u informatie over de wijze waarop Schroders uw persoonsgegevens kan verwerken. Als u geen toegang hebt tot deze website, is ons Privacybeleid op aanvraag verkrijgbaar. Uitgegeven door Schroder Investment Management (Europe) S.A., 5, rue Höhenhof, L-1736 Senningerberg, Luxembourg. Registratienummer B 37.799. Ten behoeve van uw veiligheid kunnen telefoongesprekken worden opgenomen of beluisterd.