ABN: Eén afdeling voor beleggen creëert schaal


Eén beleggingsafdeling voor retail en private banking is efficiënt en creëert bovendien schaal, zegt directeur Pim van den Heuvel van ABN Amro. Die schaal is onder meer van belang bij de inkoop van mandaten.

Net als Rabobank is ABN Amro bezig de bank en daaronder de beleggingsafdelingen efficiënter te maken. Sinds zomer vorig jaar heeft ABN Amro daarom de afdelingen productmanagement, vermogensadvies en beleggen voor retail- en private bankingklanten ineen geschoven.  

Is het niet vreemd dat een klant met relatief meer vermogen, vaak aanzienlijk meer moeten betalen voor nagenoeg dezelfde dienstverlening? Op de site van ABN staat dat Private Banking exclusief is voor klanten met een besteedbaar vermogen vanaf € 1 miljoen. Een klant met € 1 miljoen betaalt bij ABN bijna 8 keer zoveel voor een beleggingsportefeuille als een klant met een besteedbaar vermogen van € 100.000. Wat krijgt die daar voor terug? "Deze mensen spreken we echt allemaal een keer per jaar". Deze extra kostenpost voor 1 keer per jaar bijpraten vermindert de potentiële vermogensopbouw enorm. http://bit.ly/1n2Ruvb
JaapPG