Dit artikel wordt u aangeboden door Van Lanschot Kempen Investment Management.

Kempen: Backoffice volgt fintech op de voet

De backoffice van Kempen lijkt momenteel wel een hogedrukpan: het onboarden van nieuwe klanten (waaronder UWV) de lancering van nieuwe producten en wijzigingen die voortkomen uit MiFID II. Operations Manager Peter Brom houdt, samen met zijn team, naast al deze werkzaamheden ook de ontwikkelingen binnen het vakgebied scherp in de gaten.

Klanten zullen dit deel van Kempen niet direct op het netvlies hebben, maar Operations is net als de elektriciteitsvoorziening: je merkt pas hóe belangrijk het is, als het wegvalt. Dat geldt zeker voor het onderdeel waar Peter Brom verantwoordelijk voor is: datamanagement en change management met een IT-aspect.

Na zeventien jaar frontoffice bij private asset management is Brom nu drie jaar werkzaam bij Operational Services van Kempen. Hij is erg te spreken over de afwisseling en de samenwerking: ‘Elke dag is anders, vandaag bereiden we bijvoorbeeld de implementatie van een nieuwe rapportagesysteem voor, morgen is er een site visit van een mogelijke nieuwe klant en houden we een presentatie. Dat geeft energie. Wat ook voor dynamiek zorgt zijn alle ontwikkelingen binnen datamanagement. Die zijn ronduit spectaculair en vooral hoe fintechbedrijven hier dan weer op inhaken, is voor ons interessant.’ Brom vindt dit een van de aantrekkelijkste kanten van zijn werk: ‘De snelheid waarmee het vak vernieuwt en de onderlinge betrokkenheid bij Kempen maken dit een mooi vakgebied.’

Wat bedoel je met de onderlinge betrokkenheid?

‘IT-vraagstukken pakken we al een tijd niet meer projectmatig aan, maar volgens het agile-principe. Dat is op zich niet nieuw maar het werkt goed, met name omdat collega’s van de business, OS en IT samenwerken en meedenken tot we de best mogelijke oplossing hebben. Wat we dan samen opleveren is robuust. Betrokkenheid is bij Kempen dan ook onderdeel van de cultuur, het wordt echt gestimuleerd.’

Kun je een voorbeeld geven?

‘Van meedenken over verbeteringen of nieuwe producten? In mijn begintijd bij Kempen had ik een collega die een echte wijnliefhebber was. Hij vroeg zich af of je ook in wijn kon beleggen en verdiepte zich erin. Hij deed dat in de volle breedte, dus niet alleen flessen wijn maar keek ook naar de wijngaarden en -domeinen. Het bleek een uiterst attractief beleggingsproduct te zijn. De directie vond het goed om een product in de markt te zetten. Bij Kempen wordt de bedenker vervolgens gestimuleerd om in dat hele proces mee te draaien en betrokken te blijven bij de opzet van het product.’

Hoe uit die betrokkenheid zich bij Operations?

‘Wij werken aan een nieuwe inrichting van de backoffice. Ik vind het mooi als alle collega’s zich daar medeverantwoordelijk voor voelen. Daarom stimuleer ik dat ze naar events gaan en cursussen volgen, ook in het buitenland. Praat met vakgenoten en blijf op de hoogte van wat er speelt. Ik heb het zelfs onderdeel van de beoordelingen gemaakt.

Daarnaast werken we niet alleen op onze eigen afdeling, maar draaien mee in projecten en soms gaan collega’s mee naar klanten. Ik vind de focus op ‘voor wie doe je het uiteindelijk’ heel belangrijk. Zo blijft iedereen betrokken en bezig met die ene vraag: hoe kunnen we het voor de klant continu beter doen?

Het streven is om Operations Services steeds op een hoger plan te krijgen. Dat betekent cursussen doen en mensen ook laten doorstromen van de back office naar de front office. Uiteindelijk zie je dat alle collega’s individueel een positieve bijdrage leveren, maar het is de optelsom die het bijzonder maakt.’

Fintech komt razendsnel op, hoe gaat dat jullie datamanagement beïnvloeden?

‘Ik was onlangs in Londen bij een grote custodian die heel trots hun nieuwe data infrastructuur presenteerde. Wat ik mooi vond: de klanten hadden met hun input het ontwerp bepaald. Hun advies was: houd je bezig met je corebusiness en besteed de rest uit. Ook wilden klanten graag de mogelijkheid om producten van fintechbedrijven te gebruiken op het platform van de custodian. Dat kan, omdat de fintechbedrijven inmiddels geen beginnersclubjes meer zijn. Vervolgens zijn er spectaculaire mogelijkheden op het gebied van betalingsverkeer, rapportages, analyses en research.

Voor het particuliere segment gaat deze ontwikkeling sneller dan bij instituten. Maar dat het verandert staat vast. Ons eigen datawarehouse is bijna klaar, waardoor het mogelijk wordt om nieuwe applicaties plug & play te installeren en te gebruiken. Stel dat het nu een half jaar kost om een applicatie te laten draaien, straks gaat dat in minder dan de helft van de tijd.’