Schroders: Bedrijven en beleggers moeten tandje bijzetten om klimaatdoelen te halen

Schroders klimaatneutraal in 2050

De klimaatcrisis staat bij overheden en bedrijfsleven hoog op de agenda. Veel ondernemingen committeren zich inmiddels aan net-zero in 2050. “Om de klimaatdoelen ook echt te halen moeten bedrijven wel daadwerkelijk stappen zetten. Asset managers en andere kapitaalverschaffers kunnen én moeten bedrijven daarbij ondersteunen”, aldus Hannah Simons, hoofd Sustainability Strategy bij Schroders.

Regelgeving vormt een belangrijke stimulans voor bedrijven om zich te committeren aan duurzame doelen. Ze moeten steeds meer over duurzaamheid rapporteren, zodat beleggers zich een goed beeld kunnen vormen van het ESG-gehalte van een onderneming. In de hele waardeketen voor beleggingen neemt de regulering toe, denk aan de Europese transparantierichtlijn SFDR voor vermogensbeheerders en de Mifid II-regels voor adviseurs. Voor beleggers betekent dit onder andere dat ze meer inzage in de duurzaamheidsrisico’s van beleggingen krijgen.

Het uiteindelijke doel van de Europese regelgeving is om meer kapitaal richting duurzame beleggingen te dirigeren, stelt Simons. “Daarbij is de grootste uitdaging qua duurzaamheid op dit moment de opwarming van de aarde. De disruptie die dit in de toekomst zou kunnen  veroorzaken is enorm. We hebben echt een transitie nodig naar een koolstofarme economie, naar een net-zero uitstoot in 2050. Veel duurzame beleggers willen daaraan bijdragen.”

Het is nu wel aan bedrijven om de volgende stappen te zetten, stelt Simons, en beleggers kunnen ze daarbij ondersteunen. “Je aan een klimaatdoel committeren is een goed begin, maar het is natuurlijk niet voldoende. De tweede fase is dat een bedrijf uitzoekt hoe dat doel te bereiken is en dat wetenschappelijk onderbouwt, met ambities voor de korte, middellange, en lange termijn.”

Klimaatmaatregelen ontsluiten waarde, voor bedrijven en beleggers

Schroders heeft als doel op bedrijfsniveau  in 2050 of eerder net-zero bereiken.  Dit omvat de eigen organisatie en de beleggingsportefeuille, waarbij de laatste de  overgrote meerderheid van de uitstoot van broeikasgassen vertegenwoordigt. Simons: “In dit streven willen we de bedrijven ondersteunen in onze portefeuilles. Dat doen we via actief aandeelhouderschap en engagement. We zijn ervan overtuigd dat we daarmee een enorme waarde kunnen ontsluiten, voor de bedrijven waarin we beleggen, maar ook met een goede performance voor onze klanten.” 

Schroders kiest er welbewust voor om ook de dialoog aan te gaan met sectoren die nog een lange weg te gaan hebben. Simons: “Als kapitaalverschaffer kun je invloed uitoefenen. Dat doe je niet door bedrijven uit te sluiten. Ook bereik je met uitsluiting in de echte wereld geen impact. Van belang bij engagement is wel dat je duidelijk bent. Schroders gebruikt daarbij een zogeheten ‘Engagement Blueprint’ die zich onder meer concentreert op daadwerkelijke klimaatimpact. We maken bedrijven duidelijk wat onze verwachtingen zijn en hoe we hun vooruitgang zullen monitoren. We laten zien of ze op schema zitten en waar ze een tandje bij moeten zetten. Je geeft bedrijven daarmee een raamwerk dat ze ook zelf kunnen gebruiken, om hun doelen te bereiken en waarde te creëren.”

In de komende jaren zal Schroders binnen dit raamwerk met zo’n 700 bedrijven in gesprek gaan, met als einddoel net-zero in 2050. Simons: “We leggen daarbij de focus op de grootste uitstoters van CO2 en op die bedrijven waarin Schroders de grootste posities heeft.”

Bijdragen aan de reductie van CO2-uistoot

Simons erkent dat niet alle beleggers op dit moment een best-in-class benadering kiezen, maar direct een portefeuille willen hebben die voldoet aan hun klimaateisen. “Je brengt inderdaad snel je CO2-voetafdruk omlaag, door alleen te beleggen in bedrijven met geen of een zeer lage uitstoot. Dan ben je er sneller dan de markt.“

Voor deze beleggers heeft Schroders beleggingsproducten op maat, stelt Simons. “Maar waarom zou je als belegger niet een stap verder zetten en bijdragen aan de reductie van CO2-uitstoot? Door in bedrijven te beleggen die aan klimaatoplossingen werken, middels technologische vernieuwing, denk aan betere batterijen voor elektrische auto’s. Vaak vergemakkelijken deze bedrijven bovendien de transitie van andere ondernemingen. Nog een stap verder is beleggen in bedrijven met zogeheten ‘nature based’ solutions. Denk hierbij aan bosaanplant. Het is wel een uitdaging om hierbij zowel impact als financieel rendement te behalen, maar we zijn ervan overtuigd dat dit mogelijk is.”

Engagement leidt zeker tot verandering, weet Simons. In 2021 schreef Schroders een brief aan de bedrijven in de FTSE 350. Op dat moment had slechts een zesde van deze bedrijven  zich gecommitteerd aan wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen. Een jaar later was dat al een derde van de bedrijven. Simons: “Er zit natuurlijk een grens aan engagement. Als een bedrijf niet erkent dat het moet veranderen, dan zien we dat als een financieel risico en uiteindelijk zullen we dan desinvesteren. Dat is wel het laatste middel en we gebruiken het niet graag. Als je desinvesteert zit je niet meer aan tafel en kan je plek ingenomen worden door andere kapitaalverschaffers die geen klimaatambitie hebben.”

 

Lees meer over Schroders en duurzaamheid:

 

Belangrijke informatie:

Deze informatie is een marketingboodschap. Schroders aanvaardt geen aansprakelijkheid voor fouten in feiten of meningen. Het materiaal is niet bedoeld en mag niet worden gebruikt als basis voor financieel, juridisch of fiscaal of beleggingsadvies. De opvattingen en informatie in dit materiaal mogen niet worden gebruikt als basis voor individuele beleggingsbeslissingen en/of strategische beslissingen. Resultaten uit het verleden vormen geen indicatie voor toekomstige resultaten en worden mogelijk niet herhaald. De waarde van beleggingen en de inkomsten daaruit kunnen zowel dalen als stijgen en de mogelijkheid bestaat dat beleggers het oorspronkelijk ingelegde bedrag niet terugkrijgen.

Door wisselkoersschommelingen kan de waarde van beleggingen zowel dalen als stijgen. De meningen en opvattingen in dit document zijn die van de personen aan wie ze worden toegeschreven, en komen niet noodzakelijk overeen met de meningen die worden uitgedrukt of weerspiegeld in andere berichten, strategieën of fondsen van Schroders. De vermelde informatie wordt betrouwbaar geacht, maar Schroders biedt geen garantie wat betreft de juistheid of volledigheid ervan. Schroders is een verwerkingsverantwoordelijke met betrekking tot uw persoonsgegevens. In ons Privacybeleid, dat u kunt raadplegen op www.schroders.com/en/privacy-policy, vindt u informatie over de wijze waarop Schroders uw persoonsgegevens kan verwerken. Als u geen toegang hebt tot deze website, is ons Privacybeleid op aanvraag verkrijgbaar. Voor uw veiligheid kan onze communicatie met u worden geregistreerd of gecontroleerd. Deze publicatie is uitgegeven door Schroder Investment Management (Europe) S.A., 5, rue Höhenhof, L-1736 Senningerberg, Luxemburg. Handelsregister Luxemburg: B 37.799.