Janus Henderson: Veranderingen in de fast fashion-industrie

Ama Seery, ESG-analist, onderzoekt de milieuschade die de fast fashion-handel veroorzaakt en hoe sommige bedrijven de sector opnieuw vormgeven.

Charlotte Nisbet, Governance and Responsible Investment-analist, en Ama Seery, ESG-analist in het Global Sustainable Equity Team, onderzoeken de milieuschade die de fast fashion-handel veroorzaakt en hoe sommige bedrijven de sector opnieuw vorm geven.

Kernpunten:

  • De mode-industrie is een van de grootste veroorzakers van milieuschade en is goed voor 10% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
  • Een aantal grote bedrijven breekt met het ‘take‑make‑dispose’-model door ongewenste kleding te hergebruiken en opnieuw te verkopen. De markt voor de herverkoop van sportschoenen groeit, waarbij deze wordt geschat op 2 miljard Amerikaanse dollar in 2019 en 6 miljard dollar in 2025.
  • Adidas en Nike hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van circulaire bedrijfsmodellen om hun producten duurzamer te maken, en de eerste volledig recyclebare hardloopschoen wordt in 2021 geïntroduceerd.

Onderkenning van het probleem

De meeste consumenten beseffen nu dat de mode-industrie een van de grootste veroorzakers van milieuschade is; het hoge energie- en waterverbruik maakt dit tot een industrie die snel volledig niet-duurzaam wordt. Elke seconde wordt het equivalent van één vuilniswagen met textiel als afval gestort of verbrand en naar schatting gaat elk jaar ongeveer 500 miljard dollar aan waarde verloren door kleding die amper is gedragen of niet wordt gerecycled.1

Het probleem is in de loop der jaren alleen maar groter geworden door de opkomst van fast fashion-winkels, die een belangrijk onderdeel zijn geworden van de manier waarop we mode ‘consumeren’; er wordt vaker en meer kleding aangeboden, tegen veel lagere prijzen. De negatieve impact op het milieu overschaduwt de fast fashion-industrie; geen verrassing, nu de sector verantwoordelijk is voor circa 10% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG), meer dan internationale vluchten en de zeescheepvaart bij elkaar samen.2

Toch zijn er veel interessante mogelijkheden om te beleggen in merken en technologieën die zich aanpassen en duurzaamheid centraal stellen in hun bedrijfsmodel. De uitbraak van COVID-19 en de manier waarop bedrijven uit de crisis komen, is nu een aandachtspunt voor beleggers. De fast fashion-industrie zal duidelijk anders te werk moeten gaan om zijn impact op het milieu tot een minimum te beperken.

Verder lezen? Dat kan hier.

 

1  Ellen MacArthur Foundation,  A new textiles economy: Redesigning fashion's future,  (2017, http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications).
2  UNEP  'Fashion's tiny hidden secret'  (2019, https://www.unenvironment.org/news-and-stories/story/fashions-tiny-hidden-secret).