Dit artikel wordt u aangeboden door Schroders.

Schroders: Duurzaamheid: zes manieren waarop bedrijven zullen moeten veranderen

We concentreren ons op zes kernpunten die aangeven dat de rol van bedrijven in de samenleving verandert als gevolg van onbetwistbare feiten.

Het is duidelijk dat de coronapandemie nog lang zal nazinderen, ook lang nadat het virus verdwenen zal zijn.

De onbetwistbare feiten zijn de economische en ontwrichtende factoren die Schroders al vóór de coronapandemie had geïdentificeerd en die op middellange termijn bepalend zijn voor de economieën en de financiële markten.

Al vóór de pandemie voorspelden we een economische vertraging en een ongeziene ontwrichting en zeiden we dat het actief selecteren van aandelen en actief risicobeheer cruciaal zouden zijn.

We leggen uit hoe duurzaamheid fundamenteel is voor de vooruitgang en concentreren ons daarbij op zes kernpunten die aangeven dat de rol van bedrijven in de samenleving verandert.

1. Sociaal contract van bedrijven wordt herschreven: verantwoordelijke ‘weldoeners’ zullen beter presteren dan ‘zondaars’

Consumenten zullen wellicht alsmaar meer aandacht besteden aan de rol die bedrijven in de samenleving spelen, waardoor de kloof tussen weldoeners en zondaars groter zal worden.

Bedrijven met een langetermijnvisie gaan naar onze mening doorgaans op een verantwoorde manier om met hun werknemers en zullen sneller hun bedrijfsmiddelen inzetten om sociale uitdagingen het hoofd te helpen bieden.

Die weldoeners hebben een grotere kans om de crisis te overleven en er zelfs sterker uit te komen.

2. Bedrijven moeten zich beter voorbereiden op zwarte zwanen

Of de coronapandemie een onverwachte zwarte zwaan is, daarover bestaat geen eensgezindheid. 

Gebeurtenissen zoals terroristische aanslagen, politieke onrust, natuurrampen en andere klimaatrisico's komen namelijk steeds vaker voor, waardoor er zich alsmaar meer zwarte zwanen voordoen.

De blootstelling van bedrijven aan de gevolgen van pandemieën, de klimaatverandering, waterschaarste en sociale en politieke ontwikkelingen moet onder de loep worden genomen.

3. Nieuwe prioriteiten voor politici: druk op overheden om maatschappelijke problemen aan te pakken

De crisis zet overheden onder alsmaar grotere druk om iets te doen aan de toenemende sociale ongelijkheid. 

We gaan ervan uit dat het beleid inzake volksgezondheid, onderwijs, werkgelegenheid en andere sociale thema’s in de toekomst meer aandacht zal krijgen.

Door de ontwikkeling van de regelgeving in de verschillende domeinen en sectoren te volgen, kunnen we beter bepalen welke bedrijven een groter risico lopen.

Als belegger kunnen we dan voor die bedrijven afzonderlijk nagaan wat hun risico's zijn en hoe goed ze voorbereid zijn.

4. Bescherming van werknemers: ondersteuning van de kwetsbare medewerkers

COVID-19 heeft verschillen in de bescherming van werknemers onder de aandacht gebracht. Steeds meer mensen hebben een tijdelijke baan of werken in de “gig economy” en hebben geen voordelen zoals betaald ziekteverlof, een ziekteverzekering en pensioenvoorzieningen.

Volgens ons zal het voor bedrijven alsmaar belangrijker worden om in basisbehoeften zoals betaald ziekteverlof en een ziekteverzekering te voorzien om hun sociale draagvlak niet te verliezen. 

Onze eigen ESG-tools omvatten een brede waaier van maatstaven waarmee we kunnen nagaan of bedrijven bereid zijn om het toenemende belang en de groeiende invloed van werknemers in acht te nemen.

5. Globalisering onder druk: duurzame structurele verschuivingen in wereldwijde toeleveringsketens

Bedrijven moeten niet alleen zicht hebben op hun toeleveringsketen, die toeleveringsketen moet ook flexibel zijn. Bovendien moeten bedrijven voldoende investeren in technologie voor het beheer van hun toeleveringsketen.

Toeleveringsketens zijn sinds de uitbraak van het coronavirus lokaler geworden, en we verwachten structurele verschuivingen op lange termijn.

Op bedrijfsniveau kunnen we het gevaar op ontwrichting van de toeleveringsketen voor onze belangrijkste posities analyseren. 

Onze evaluatie van de betalingstermijnen voor leveranciers toont ons welke bedrijven de traagste betalers zijn.

6. Ingebruikname van technologie: verandering op de werkplek en nieuwe afzetkanalen (maar er zijn risico's)

De digitale wereld is in een stroomversnelling beland. De crisis heeft heel wat bedrijfsmanagers verplicht om van thuiswerk een prioriteit te maken en hun digitale tools te verbeteren.

Of die nieuwe gewoonten zullen blijven duren, hangt vooral af van de veiligheid. Onlineplatformen werden versneld in gebruik genomen, waardoor protocollen voor gegevensbescherming mogelijk niet helemaal gevolgd zijn.

Door het risicobeheer van bedrijven in de betreffende sectoren te analyseren, kunnen we soortgelijke bedrijven met elkaar vergelijken.

Bedrijven die een voortrekkersrol hebben gespeeld en geïnvesteerd hebben in goede technologie die hun gegevens beschermt, zullen het minste gevaar lopen op boetes en slechte klantervaringen.

Conclusie: duurzaamheid is cruciaal voor vooruitgang

De coronacrisis is een structurele wervelwind die op lange termijn positieve fundamentele veranderingen kan teweegbrengen in de manier waarop bedrijven met hun belanghebbenden omgaan.

De pandemie heeft het belang van de analyse, de meting en de inachtneming van ESG-criteria (ecologisch, sociaal, governance) onderstreept.

Dankzij de analyse-instrumenten die we zelf hebben ontwikkeld, kunnen we uit de gegevens van bedrijven en wereldwijde trends afleiden welke sectoren en bedrijven het stevigst in hun schoenen staan.

En als actieve belegger stellen we de bedrijven die volgens ons niet aan de verwachtingen van de belanghebbenden voldoen openlijk in vraag.